پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۲۸۹۴
يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۶

فکرشهر: رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان بوشهر گفت: شورای نگهبان فراقوه‌ای و بعنوان داور همیشه مستقل و بیطرف بوده و هیچ وقت خط کشی سیاسی نداشته و ندارد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، خلیل رضایی روز یکشنبه به مناسبت ۲۶ تیرماه سالروز تاسیس شورای نگهبان در نشست خبری با رسانه‌های استان بوشهر اظهار کرد: طبق قانون بررسی اولیه صلاحیت‌ها برعهده هیات اجرایی که در اصل خود مردم هستند انجام می‌شود و پس از آن از سوی هیات استان و مرکزی و مرحله سوم به شورای نگهبان می‌رسد.

وی افزود: در بررسی صلاحیت‌ها، قانون ملاک به شمار می‌رود و خط کشی‌ها و جریان‌های سیاسی به هیچ وجه ملاک نیست.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان بوشهر گفت: شورای نگهبان از جمله ارکان مهم نظام است که به صورت فراقوه‌ای و مستقل عمل می کند و تاکنون با صلابت، مقتدرانه و طبق ضوابط قانونی توانسته وظایف خود را انجام دهد.

نظارت شورای نگهبان موثر و استصوابی

وی اظهار کرد: نظارت موثر و استصوابی شورای نگهبان بر همه انتخابات‌ها وجود دارد و جزئیات نظارت این شورا در تمام قوانین انتخاباتی از جمله انتخابات شورای خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری مشخص است.

به گفته رضایی زیرسوال بردن نظارت استصوابی بیانگر این است که برخی از افراد منافع حزبی و گروهی خود را بر اجرای قانون ترجیح می دهند.

رضایی یادآور شد: نظارت استصوابی تنها مختص ایران نیست و بسیاری از کشورها این نظارت را دارند و کسانی که این نظارت را زیرسوال می‌برند یا به قانون آشنا نیستند و التزام عملی به آن ندارند و یا مغرضانه اختیارات قانونی شورای نگهبان را زیر سوال می برند.

شورای نگهبان خط کشی سیاسی ندارد

وی تاکید کرد: قانونگذار این اختیار را داده که نظارت شورای نگهبان نباید در حد گزارش استطلاعی باشد بلکه باید با تذکر به موقع جلو تخلف را بگیرند.

به گفته رضایی براساس قانون وظیفه تضمین سلامت انتخابات، مرجع رسیدگی به شکایت‌ها و اعتراض‌ها و تخلف‌ها برعهده شورای نگهبان است و هیچ نهاد دیگری مسئولیت نظارت بر انتخابات را ندارد.

وی با اشاره به تفسیر بعضی‌ها که شورای نگهبان در بخشی از مراحل انتخابات می‌تواند دخالت داشته باشد گفت: براساس قانون، شورای نگهبان در همه مراحل وظیفه نظارت بر انتخابات و مصوبه‌های مجلس شورای اسلامی را دارد.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان بوشهر با تاکید براینکه شورای نگهبان فصل الخطاب در انتخابات است گفت: نظارت شورای نگهبان نظارت استصوابی و نه استطلاعی است.

رضایی یادآور شد: شورای نگهبان از جمله ارکانی است که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در قانون اساسی در نظر گرفته شد و بیش از۱۰ اصل از این قانون مربوط به این شورا است.

وی تاکید کرد: شورای نگهبان بعنوان عالی‌ترین جبهه اسلامیت و جمهوریت نظام و تبلور اراده مردم تلقی می‌شود و مردم به موجب قانون اساسی به شورای نگهبان اختیاراتی دادند که در قانون آمده است.

به گفته رضایی یکی از کارکردهای شورای نگهبان مانع انحراف در قانون و مقررات از شرع مقدس و قانون اساسی می شود و نظارت قانونی و شرعی بر قانونگذاری دارد.

وی خلاصه کردن شورای نگهبان در اصل ۹۹ قانون اساسی که همان نظارت بر انتخابات است را بعنوان یک ضعف معرفی کرد و گفت: نظارت بر انتخابات یکی از وظایف شورای نگهبان به شمار می‌رود و این شورا وظایف دیگری از جمله نظارت بر قوانین، مصوبه‌های مجلس شورای اسلامی و سایر موارد دیگر را نیز برعهده دارد.

اصلاح قانون به نفع مردم است

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان بوشهر با تاکید بر اینکه اصلاح قانون به نفع مردم است گفت: در گذشته رای دادن تنها با شناسنامه انجام می‌شد در حالی که برای روان سازی در امر رای‌گیری داشتن کارت ملی، گذرنامه، کارت پایان خدمت و گواهینامه راهنمایی و رانندگی نیز در لایحه جدید اصلاح قانون انتخابات پیش‌بینی شده است.

وی فراهم کردن ساز و کار پیش ثبت نام افراد برای حضور در عرصه انتخابات را از جمله دیگر مزایای اصلاح قانون به شمار می‌رود که در گذشته نبوده است.

رضایی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی مشارکت مردم در انتخابات سیزدهم در مقایسه با یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: براین اساس میزان مشارکت در شهرستان تنگستان ۱۲درصد، دشتی، دیر و دشتستان هشت درصد، جم ۲۰ ، دیلم ۱۵ ، گناوه ۱۱ ، بوشهر ۱۵، عسلویه ۱۴ و کنگان ۲ درصد افزایش داشته است.

آموزش ۴۲۰۰ ناظر در استان بوشهر

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان بوشهر افزود: تعداد ناظران در استان نسبت به انتخابات مجلس شورای اسلامی گذشته افزایش یافته است و چهار هزار و ۲۰۰ ناظر فعال در این استان آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

رضایی یادآور شد: در انتخابات مجلس یازدهم سه هزار و ۱۰۰ ناظر و در انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری نیز چهار هزار و ۴۵۰ ناظر در استان حضور داشتند.

وی در خصوص الکترونیکی برگزار کردن دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات شورای خبرگان رهبری گفت: انتخابات ۲۵ مرحله دارد که ۲۴ مرحله آن الکترونیکی و برای مرحله نهایی زیرساخت آن باید از سوی وزارت کشور فراهم و مورد تائید شورای نگهبان قرار گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر